De 7 stappen die iedere ondernemer dit jaar nog moet zetten

Je hebt ondernemers die plannen maken, en ondernemers die daar niet van zijn – omdat ze ondernemen vanuit Flow.

Ik behoor duidelijk tot die eerste categorie. Ik geloof dat ieder succes begint bij het maken van een plan.
Sterker nog, ik geloof dat ondernemers die geen plannen maken, veelal ‘flow’ als excuus gebruiken. Ze hebben gewoon geen zin om plannen te maken. Of ze denken dat het moeilijk is.

Dit klinkt hard, maar… het komt uit een goed hart! Soms is het handig om je gedachten en overtuigingen onder de loep te nemen. Zeker als hetgeen wat je doet niet werkt, doe dan iets anders!

Of je nu al graag plannen maakt, of je bent benieuwd wat het je kan opleveren als je het gaat doen, in dit artikel deel ik de 7 stappen van het Winstgevende Plan; inclusief de redenen waarom iedere ondernemer in mijn optiek die 7 stappen dit jaar nog moet zetten!

Ja maar, ik wil ondernemen vanuit Flow
Een plan maken? Moet dat nou echt? De kortste samenvatting is: Ja. Zonder plan kun je nooit daar uitkomen waar je wilt. En de route levert sowieso stress op.

Laat ik je dat uitleggen. Zonder plan kun je zeker op pad gaan. Je kunt gaan ondernemen, met klanten en een prima inkomen als effect. Maar… je werkt reactief. Je reageert op wat er op je afkomt en waar je die dag zin in hebt. Dat betekent dat je nooit de stappen zet waarvan je weet dat je ze moet zetten om daar te komen waar je over een aantal maanden wilt zijn.

En… de route levert stress op. Want als je gewoon maar gaat lopen zonder plan, dan ben je niet voorbereid op de beren die je onderweg tegenkomt. In ondernemerstaal: Als je gaat lopen zonder plan, ga je zwalken, word je overvallen door onverwachte obstakels en heb je geen idee of je genoeg gaat verdienen. Dat alles levert stress op!

Waar wil jij heen?
Laten we bij het begin beginnen. Je moet weten waar je heen wilt met je bedrijf. Wat is jouw missie? Verlangen? Of wens?

  • Welke diensten of producten wil je het liefst in de markt zetten?
  • Met welke klanten wil je het allerliefst werken?
  • Hoe hard (of hoe zacht) wil je werken?
  • Wil je alleen werken of samen met anderen?
  • Wil je uren draaien? Of moet je werk schaalbaar zijn?
  • Hoeveel wil je verdienen?

Alleen als je op deze (en andere) vragen een helder en concreet antwoord hebt, kun je de stappen zetten om er te komen.

Een plan is een route naar de plek waar je heen wilt
Als je weet waar je heen wilt, heb je een route nodig. Een plan dus. Welke stappen ga je in welke volgorde zetten en wanneer? Hoe zorg je dat je blijft lopen in de richting van jouw doel, zodat je niet opgeslokt wordt door de waan van de dag? Wat doe je als je allemaal gave afslagen tegenkomt? Wat doe je als je tegen een onverwachte berg of beer op je pad aanloopt?

Het gaat niet om het voorspellen van de toekomst, maar het creëren van de toekomst.

En dan is er het Winstgevende Plan!
Een winstgevend plan is een plan waarmee je dáár komt waar je heen wilt. Maar dat is nog niet alles. Een winstgevend plan vertelt je ook van tevoren hoeveel je gaat verdienen als jij gaat neerzetten wat je wilt neerzetten. En dat is in alle opzichten beter dan hopen dat je genoeg gaat verdienen! (Want dat dat laatste stressvol is hoef ik je hopelijk niet uit te leggen?)

De 7 stappen van het Winstgevende Plan

Bij het maken van een winstgevend plan zet je 7 stappen:

1. Verbind je met je waarom. Je ‘waarom’ is de drijvende energie achter je business.
2. Breng in kaart wat je precies het komende jaar in de markt wilt zetten. Welke diensten en producten ga je verkopen?
3. Maak een plan wanneer je welk product en welke dienst gaat verkopen. Je ontdekt waarschijnlijk dat er minder tijd in een jaar zit dan je dacht. Zeker als je ook nog een privéleven hebt 😉
4. Reken uit hoeveel omzet je daarmee gaat maken. Zonder omzet geen winst.
5. Breng in kaart welke kosten je moet maken om je plannen te realiseren. Je kosten bestaan uit de lopende kosten, die je altijd hebt, maar ook uit de extra kosten die je gaat maken om je plannen te realiseren. Wellicht moet je extra marketingkosten maken? Investeren? Je team uitbreiden?
6. Bereken de winst. Als je stap 4 en stap 5 hebt gezet, kun je uitrekenen hoeveel winst je gaat maken als je je plannen gaat realiseren. In deze stap reken je ook uit hoeveel belasting je moet betalen. Want je wilt natuurlijk wel weten wat de echte winst is!
7. Draai aan de knoppen. Als in stap 6 blijkt dat je niet genoeg verdient, dan moet je aan de knoppen draaien. Net zolang tot je plan wel winstgevend is. Want als je op papier geen winst kunt maken, lukt het in het echt zeker niet!

Wil je precies weten hóe je deze stappen zet? Hoe je je creatieve proces aan zet en ook op een super eenvoudige manier de vertaling maakt naar euro’s? En wil je de templates ontvangen om je plan in te maken?

Doe dan de online training Winstgevende Plannen. In super concrete, korte en praktische online lessen, met bijbehorende templates, opdrachten en meer, maar jij in één dag je eigen winstgevende plan! De investering voor de training is normaal gesproken 397 euro excl. btw. Je krijgt tot en met vrijdag 25 oktober 150 euro korting! Je betaalt dus maar 247 euro!

De korting wordt automatisch berekend bij je bestelling.

Ja, laat me alles zien over deze geweldige training!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *